Kroggubbarna Mats Ryd och Edward Blom sitter kvar på KB, Konstnärsbaren, mitt i Stockholm – och denna gör de tillsammans med er prenumeranter och lyssnare en riktig djupdykning i allt som är värt att veta om … kålrotens kulturhistoria! Swede, Schwedische Rübe, rutabaga, rotkål … ja, kärt barn har många namn.
Hur gör man när man är på restaurang och beställer en calzone, men får in en fläskkotlett? Eller, ännu värre, beställer en Wallenbergare och får in en grönpepparbiff?! Mats och Edward slår ett slag för namnskyddade rätter, och har gott om konkreta förslag på hur man ska komma till rätta med sådan problematik.
Dessutom vet de hur man som godtrogen stammis gör, om krögaren antyder att hen vill bjuda på ett glas dessertvin eller likör – som sedermera ändå kommer på notan.
Edward delar med sig av några av alla sina gastronomiskaminnen och anekdoter – allt från när hans familj drabbades av tekakepizzor på Liseberg till allt knäppt han varit med om på KB genom åren.
Episod149: Äntligen får Edward Blom tillfälle att berätta nostalgiska minnen från sin tid som ”kroggubbe” på 1990-talet, eftersom Mats Ryd denna gång tagit honom till det legendariska Konstnärsbaren (KB) i centrala Stockholm. Tillsammans äter de husmanskost – isterband respektive Wallenbergare – och eftersom de har Umeå–bartendernEmil Åreng med i samtalet får de tillfälle att diskutera såväl alkoholpolitik och cocktailbarer som snus och sprit.
Inte nog med det, mer specifika och möjligen lite konstiga samtalsämnen som hälsofrämjande björkvatten och huruvida man kan skaffa svensk palmsocker är på tapeten – och träskor!
Edward berättar allt om isterbandets kulturhistoria, eller rättare sagt allt om det lilla som alls är känt om den sydsvenska korvens ursprung, och Mats ondgör sig över kultursnobbar som ondgör sig över Melodifestivalen och inte förstår att det är ett barnprogram.
I denna epsiod avslöjar Mats att hans livsmål är att bli ”berest, beläst och belevad”. Om detsamma gäller dig, prenumerera på ”Edward Bloms smörgåsbord” som en del av din bildningsresa! Prenumerationskostnaden är blygsam, från 39:-/månad för gourmander. Se vidare här: https://underproduktion.se/edwardblomssmorgasbord
I detta ovanligt muntra poddsamtal utforskar Mats Ryd och Edward Blom lagstiftningens råmärken vad gäller hembränt, apropå hemkörda tyska fruktlikörer, grekiska värdshusgåvor och annat som troligtvis är olagligt.
En lyssnarfråga från en kommunfullmäktige-kandiderande politiker (MP) får igång de tu poddarna ordentligt: Äntligen får de chansen att ge råd och policyförslag, om vad som borde avregleras och ordnas politiskt för att få till ett roligare och mer uppsluppet Stockholm – och den tar de, såklart! Slingrande folkfester och vintriga karnevaler längs med vatten och kajer, bättre belysning, broar och en centralt belägen lekplats är bara några av deras många konkreta idéer.
Och äntligen får vi lyssnare ta del av deras favoriter bland franska desserter och bakverk! Mousse aux noisettes, crème caramel, Madeleinekakor, baba au rhum, millefeuille och många andra läckerheter får det att vattnas i allas munnar, och Edward förklarar rentav varför den urgamla efterrätten blanc manger är ett utmärkt knep för förförelser.
Vidare får vi veta varför Edwards pappa en gång tog sig från Ekerö till Bromma kyrka medelst en trädgårdsanläggningsmaskin!
Smörgåstårtans kulturhistoria och dess rötter i bland annat bridgetårtan och smörrebrödet avhandlas, och framför allt får vi veta varför så många människor det senaste decenniet har grottat ner sig rejält i just detta ämne.
Anledningen till det för över till nästa diskussionsämne, nämligen vilka godsaker som borde få sina ”dagar” på Mats’ respektive Edwards födelsedagar. Kanske kan vi se fram emot en särskild dag för S.O.S. eller Oxfilé Wellington den 6 juni, eller fira ”Smörgåsbordets dag” eller ”Ostens dag” den 22 oktober?
Detta avsnitt är tillägnat alla våra prenumeranter. Bli gärna en del av denna glada skara! Kostnaden är ynka 39:-/månad, vilket även ger tillträde till poddens allt större arkiv.
Edward Blom och Mats Ryd gör vad de kan för att – det nyligen ur Svenska Akademiens ordlista utmönstrade – ordet ”lättgrogg” ska bli mer frekvent, inte bara i allas vokabulär utan även som dryck i allas strupar, kanske i form av ”mahognygrogg” (eller ”grosshandlare”). De glada gastronomerna dricker fulbrandy och pratar om (armenisk) finbrandy inför fastan, och listar sina favoriter vad gäller sportlovsmat! Det blir en härlig lista av värmande drycker – men framför allt med husmanskosträtter som kan landa fint i magen efter en dag i skidbacken.Och apropå backar berättar Edward om när han åkte slalom – och vad han gjorde i skidliften.Dagens lyssnarfråga handlar om fastan. Hur gör man när man vill idka fasta, men har råkat boka en resa till Champagne till sin födelsedagsfirande hustru under perioden? Som tur är vet både Edward och Mats på råd! Följ ”Edward Bloms smörgåsbord” genom att bli betalande prenumerant. Det kostar blott 39:-/månad, vilket i regel ger ett pris per podd på under tio kronor – mycket prisvärt! Då får ni dessutom tillgång till hela arkivet, med poddsamtal från 2017 och framåt! Mer information här: https://underproduktion.se/edwardblomssmorgasbord
Prenumerera på podden ”Edward Bloms smörgåsbord” – så missar du inga avsnitt, undviker reklam och har dessutom tillgång till hela poddens arkiv! Det kostar bara 39:- per månad för gourmandvarianten – men vi välkomnar också stödprenumerationer för gourmeter och livsnjutare.
Gastronomerna Edward Blom och Mats Ryd sitter fortfarande på Quality Caviar Stockholm och är en smula höga av sin enorma kaviardos från förra avsnittet.
Nu dricker de bagarpunsch, hyllar schweizeriernas återkomst och slår ett slag för skaldjursmåltider under oxveckorna.
Samt tillika den goda skreitorsken genom att lista sina favorit-torskrätter, inklusive hur man kan förhöja smaken på torsk medelst vegetariska eller animaliska hjälpmedel – och såklart tipsar Mats om vilka viner man kan dricka till torsk. Ceviche, fish’n’chips, kokt torsk med sandefjordssås och ”Gastronomens torsk” är några av rätterna som får våra munnar att vattnas.
Av någon anledning kommer ”Nattsudd” på tapeten, vilket får Edward att sjunga à la Svante Grundberg!
Frågor från er lyssnare får stort utrymme i detta avsnitt – som hur man gör med besticken när man serverar thaigryta, hamburgare eller injera, eller varför serveringspersonal tilltalar även ”pinnar” (ensamma kroggäster) som vore de flera.
En lyssnare tipsar om en grundkokbok från Culinary Institute of America, nämligen ”The Professional Chef” (som finns tillgänglig här) vilket får Edward att minnas sitt besök på den berömda kockskolan i New York – och att avslutningsvis tipsa om ännu fler vintriga läckerheter: sicilianska blodapelsiner och romerska puntarelle.
Observera att vi gör ett undantag för ”Mums för matgladisar och minigourmeter”, eftersom vi vill rädda så många småbarn vi kan från burkmatsdieter. Så om ni vill beställa den boken, läs nedan och följ instruktionerna! (Leveranstiden är dock lite längre utanför våra ordinarie försäljningsperioder.)
Gunilla Kinn Blom
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Nu är det dags för vår adventstradition: att tillfälligt sälja individuellt signerade böcker, från vårt eget lager! Försäljningen pågår till och med den 19 december – men beställ gärna senast den 15 december, så blir det lite marginal om paketen behöver komma fram före julhelgen.
Böcker passar fint som julklappar eller gåvor till de flesta: som terminspresenter till lärarna, till den unge vuxne som är på väg att flytta hemifrån, till den som älskar en stund i läsfåtöljen under jullovet, till den som väntar barn och till den som gillar att prova nya recept – och till alla andra, förstås!
Vi säljer våra fina kokböcker i mjukband, samt Edwards etikettbok och några exemplar av hans självbiografiska essäsamling ”I full blom”.
För nyblivna föräldrar och för småttingar som ska döpas eller kanske fyller ett eller två år har vi ”Matgladisar och minigourmeter” – den mest heltäckande boken om småbarn och ätande vi vet, fullmatad med recept, kulturhistoria, fakta och inspiration!
Vi har ingen särskild webbshop eller så, utan kör allt enkelt och manuellt. Ni beställer böcker ur listan nedan, genom att maila: gunilla@edwardblom.se
Inom ett par dagar får ni ett mailsvar, där ni ombedes swisha totalsumman. Böckerna signeras därefter enligt era mailade önskemål, och skickas sedan med PostNord till angiven adress. Läs under rubriken ”SÅ HÄR GÖR DU” nedan, för mer detaljerade instruktioner!
Det är också möjligt att hämta bokpaket hemma hos oss i Stuvsta/Huddinge, enligt överenskommelse, om ni har vägarna förbi. Då tillkommer naturligtvis ingen fraktkostnad.
Företagskunder som vill göra större beställningar (minst tio exemplar) kan få mängdrabatt. Kontakta oss för offert: gunilla@edwardblom.se
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
LISTA ÖVER BÖCKER FRÅN AB EDWARD BLOM & CO
Specifika fakta om de respektive titlarna (innehåll, utgivningsår, förlag, sidantal etc) torde enklast hittas via googling, eller sök hos Libris. Maila oss gärna (gunilla@edwardblom.se) om ni undrar något ni inte hittar svar på.
Står önskad titel inte med i listan nedan är den tyvärr slut i vårt lager.
KOKBÖCKER – PRISLISTA
”Allting gott och alldeles för mycket” (endast så kallat mjukband/flexband, ej inbunden) av Edward Blom och Gunilla Kinn Blom
Pris: bok 175:– + frakt 105:- = 280:– *)
”Kokkonst för livsnjutare” (endast mjukband/flexband, ej inbunden) av Edward Blom och Gunilla Kinn Blom
Pris: bok 150:- + frakt 105:- = 255:- *)
BOKPAKET ”Allting gott” + ”Kokkonst för livsnjutare” = 450:- (inklusive frakt, om de skickas i samma XL-kuvert)
”Life is a Banquet” (inbunden) av Edward Blom och Gunilla Kinn Blom Detta är ”Allting gott och alldeles för mycket” utgiven i New York; översatt till engelska!
Pris: bok 300:- + frakt 130:-= 430:-
Observera att kvarvarande exemplar kan ha något slitna skyddsomslag.
”Mums för minigourmeter och matgladisar” (inbunden) av Edward Blom, Gunilla Kinn Blom och Henrietta Anefalk; recept, råd och kulturhistoria med inriktning på barnmat för främst familjer med 0–3-åringar
Pris: bok 200:- + frakt 130:-= 330:-
ÖVRIGA BÖCKER AV EDWARD BLOM – PRISLISTA
”I full blom; mina betraktelser om viktiga och oviktiga ting” (inbunden) av Edward Blom. Pris: 250:- + frakt 75:- = 325:-
”Edward Bloms etikettbok – Om konsten att umgås med människor” (inbunden) av Edward Blom.
Pris 250:- + frakt 130:- = 380:-
”Handelsbilder; 125 år med svensk handel” (inbunden) med text av Edward Blom
Pris: 200:- + frakt 130:- = 330:-
Kvarvarande exemplar kan ha något slitna skyddsomslag. Endast få exemplar kvar!
”Ögonblicket – 52 händelser ur Företagsminnen” (häftad) med bildtexter av Edward Blom
Pris: 50:- + frakt 75:- = 125:-
”Deutsche, die das Stockholmer Braueriwesen industralisierten” (häftad, 70 sidor) av Edward Blom
Pris: 125:- + frakt 75:- = 200:-
ÖVRIGA TITLAR MED VISST INNEHÅLL AV EDWARD BLOM – PRISLISTA
”Individ och kollektivism; Sverige 1968–1988”
Samtidshistorisk antologi, del 2 – inbunden; med kapitlet ”Från brunsås till skimrande cocktails”, om mat, dryck och restaurangliv av Gunilla Kinn Blom och Edward Blom.
Pris: 300:- + frakt 130:- = 430:-
”Radikalism och avantgarde; Sverige 1947–1967”. Samtidshistorisk antologi, del 1 – inbunden; med kapitlet ”När finserviserna gallrades ut” om mat, dryck och restaurangliv av Gunilla Kinn Blom och Edward Blom.
Pris: 300:- + frakt 130:- = 430:-
”Och så åt de också; nio svenska livsöden i en smaksatt historia” av Robbe Eriksson, med mathistoriska texter av Edward Blom samt recept av Riki Smajic (inbunden). Pris: 175:- + frakt 75:- = 250:-
”Matens historia; från A till Ö” av Jan-Öjvind Swahn (inbunden) med uppdateringar av Edward Blom
Pris: 225:- + frakt 105:- = 330:-
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
SÅ HÄR FUNKAR DET:
Vi skickar böckerna i vadderade PostNord-kuvert. Av logistiska skäl gör vi utskick bara ett par gånger i veckan, så beställ i god tid om du vill vara säker på att få dem i tid. Tjocka böcker, som etikettboken och antologierna, går inte ner i vanliga postlådor. Dem måste vi sända från postterminal, så de har något längre leveranstid.
SÅ HÄR GÖR DU:
Maila till gunilla@edwardblom.se (med ordet BOKBESTÄLLNING med i ämnesraden, så hamnar mailet i rätt låda!) och ange:
1) Vilken/vilka böcker du vill köpa (se prislistan ovan).
2) Postadress till vilken paketet ska skickas – till dig själv, eller kanske direkt till en annan mottagare?
3) Om det ska stå något särskilt i dedikationen, eller om vi får fria händer. (Ange om du INTE vill att det stå något alls. Om inget annat sägs skriver vi nämligen en allmän dedikation ställd till dig som beställt, i regel med förnamn/efternamn.) Böcker skrivna av oss båda signeras av oss båda. Dock kan vi inte ordna signering av eventuell ytterligare medförfattare.
Vi återkommer per mail inom ett par dagar med betalningsinstruktioner. Enklast går Swish; ange annars i första beställningsmailet om du föredrar annan betalningsmetod (via bank).
När betalningen kommit in signerar och skickar vi boken/böckerna så snart vi hinner enligt önskade instruktioner, förhoppningsvis inom en vecka.
VÄRT ATT VETA:
• SAMFRAKT? Om du beställer många böcker kan det hända att den totala fraktkostnaden blir lägre än angivet. Vi packar så förmånligt vi kan, och återbetalar eventuellt överskott.
• MÄNGDRABATT? Vill du göra en större beställning, t ex till hela tjocka släkten eller till ett företag? Maila oss för kostnadsförslag. Vi ger rabatt vid köp av minst 10 exemplar.
• LAGER? Vissa titlar har vi än så länge gott om! Andra titlar har vi få av, så vi reserverar oss för slutförsäljning.
• MOMS? Priserna inkluderar moms (6 %).
• UTOMLANDS? Nej, vi har dessvärre INTE möjlighet att skicka brev till adresser utanför Sverige. Om du bor i något annat land får vi be dig ordna så att vi kan skicka till någon vän med svensk adress.
• EXKLUSIVITET? Vi säljer bara tillfälligt, manuellt och i mycket liten skala. Tyvärr kan vi inte matcha bokjättarnas pressade fraktkostnader. De flesta av titlarna i listan är dock slutsålda där och hos respektive förlag, och kommer då inte ut i detaljhandeln igen. De kan heller inte erbjuda signerade böcker.
Jag hade aldrig varit i USA förrän 2009. Naturligtvis visste jag att det där fanns dyra stjärnrestauranger i storstäderna, att de grillade bra kött här och där, och att det gjordes en del okej viner i Kalifornien. Men USA ur en kulinarisk synvinkel var för mig ändå främst landet som skapat svampiga Big Mac:s, kycklingbitar friterade till oigenkännlighet, glasyrtäckta ringmunkar, sötsliskig ketchup, spraygrädde, plastförpackade ostskivor och liknande vidrigheter. Min överraskning var total när jag äntligen kom dit. Naturligtvis fanns allt det usla att tillgå precis överallt, men utbudet av läckerheter var minst lika stort. I varje gathörn i New York fanns diners där man kunde få en redig ägg och bacon till frukost, steakhousen var förträffliga, bbq:n underbar, de gratinerade ostronen och musselsoppan på Grand Central Station fick mig att gråta av lycka – och New York är verkligen cocktailarnas huvudstad. I Colorado blev det buffelburgare och ”Rocky mountain oysters” (skivade, friterade buffeltestiklar) vilka jag sköljde ner med ett blåbärsöl från ett lokalt mikrobryggeri – i San Francisco utmärkta skaldjur och i Napa Valley fick jag tag i en fantastisk flaska amerikansk madeira som avnjöts medan vi spelade ett egenpåhittat bouleliknande spel där målet var att komma så nära en jordgubbe som möjligt med en tom vinflaska. Förutom alla de utländska specialiteterna: som turkisk lammhjärna, kubansk höna, mexikanska chilibiffar … Bara ett år senare träffade jag Gunilla (min nuvarande hustru) som bodde i Harlem sedan tio år, och snart fann jag mig inflyttad i hennes lägenhet. Vår närmaste alkoholbutik var av det tuffare slaget: alla flaskor och anställda bakom skottsäkert glas. Man fick skrika beställningen genom ett litet hål eller peka på flaskorna man ville åt, och sedan få ut den genom en snurra som i en gammeldags bankkassa. Att diskutera menyer och vinval var det inte tal om. Men, det hade skett en enorm gentrifiering i Harlem de senaste åren och bara några kvarter åt andra hållet fanns en urtjusig vinbutik med provsmakning, rådgivning – och särskild märkning för om viner var ekologiska eller skapade av kvinnliga eller svarta vinmakare. Även billiga ställen kunde förvåna med sitt utbud. Att barnfamiljerna från Bronx åkte ut till City Island och drack billig friterad mat och cocktails ur plastmuggar var knappast konstigt – men att den friterade maten bestod av välsmakande bläckfiskar, musslor, ostron och grodlår! Andra överraskningar var de fina, varma grisfötterna hos krigsveteranernas klubb på 132:a Gatan i Harlem. Och att en av de godaste och mest prisvärda biffar jag ätit var på en gudsförgäten plats i Alabama vid namn Smokey Hollow (”rökiga hålan”). Den restaurangen var dock på tok för frikyrklig för att servera alkohol. Man kan inte få allt för en handfull dollar. av: Edward Blom
För trettionde året i rad anordnar Spritmuseum SM i nyskrivna snapsvisor! 30-årsjubileet blir en kväll där humor, kultur och tradition går hand i hand. Finalen på Hotell Hasselbacken på Djurgården den 4:e oktober väntas bjuda på en ovanlig blandning av allsång, skratt och kulturhistoria. Vill du sitta i publiken? Boka din biljett idag! (Klicka här: https://spritmuseum.se/event/sm-i-nyskrivna-snapsvisor-2025)
Finaldagen 4 oktober
Dagen startar 12.00 med mingel, fördrink och uppvärmning av stämbanden. I biljetten ingår klassisk sillunch följt av dessert, serverat med snaps och öl. Under lunchen framförs alla finalbidrag innan vinnaren slutligen koras under hurrarop och gemensam sång. Hemlig underhållning och roliga mellanakter utlovas under dagen!
Finalen äger rum under en klassisk sillunch 4 oktober på anrika Hasselbacken på Djurgården i Stockholm och bedöms av en ansedd jury bestående av Edward Blom, David Sundin, Karin Strand och Christer Mellstrand.
Adress
Hotell Hasselbacken, Hazeliusbacken 20, Djurgården, Stockholm
I biljetten ingår:
Mingel med fördrink.
Sillunch och dessert med öl och snaps (alkoholfritt alternativ finns)
Tävling och hemlig underhållning!
Finalister 2025
Sven Andersson (Växjö) Ulf Edvardsson (Sollentuna) Magnus Edlund (Västerås) Bosse Freij (Helsingborg) Ola Ljunggren Bergeå (Uppsala) Jacob Nienhuysen (Täby) Ingemar Alfgården (Sätila) Henrik Carlsson & Jakob Nienhuysen (Tyresö och Täby) Fredrik Gustafsson (Vintrosa, Närke) Hasse Nilsson (Växjö)
Denna krönika publicerades ursprungligen i tidskriften Signum, #8 år 2015.
Nyligen [2015] åtalades fem personer i Vatikanen för att ha förmedlat respektive publicerat uppgifter om oegentligheter. Hos mig alstrar detta faktiskt en positiv tanke.
Som född svensk och katolik har jag alltid upplevt en splittring i etniciteten. Jag tillhör varken de invandrade katolikerna som har ett hemland där ”den riktiga kyrkan” lever, eller konvertiterna, som har katolsk tro men svensk identitet. Ibland är det nästan för mig som för vår judiska väninna som talar om ”svenskar” i betydelsen ”icke-judar”. Jag är ju ”främmande trosbekännare” och tillhör en ”invandrarkyrka” – även om min katolske anfader kom till Stockholm när staden ännu inte nått 60 000 invånare … Liksom Heidenstam har jag älskat mitt land för att det är mitt, drömt mig tillbaka i dess historia i hopp om att finna något bättre – men allt för ofta tvingats konstatera att:
Det är ett öde, att mitt hemland hatar vad jag har kärt och älskar vad jag ratar.
Som ung hade jag en patriotisk period, men Gustav Adolf-bakelserna satte sig i halsen när jag tänkte på hans folkmord – och jag kunde knappast hänga upp min nationsflagga bredvid kors och helgon som mina polska vänner. Sverige är ändå landet som halshögg konvertiter, där mina förfäder riskerade utvisning då de smög sig till ambassader för att gå i mässan, där katoliker så sent som 1950 inte fick bli läkare, lärare eller statsråd.
Kanske är det min kluvenhet till Sverige som gör att jag inte bara, som brukligt, älskar Moder Kyrkan – utan alltid hyst en hängivenhet inför Vatikanstaten. Trots att Kyrkostaten kanske var ett misstag och Vatikanstaten bildades genom avtal med Mussolini, klappar mitt hjärta stolt och fosterländskt var gång jag ser den gul-vita flaggan. Om Vatikanen vore större skulle den vara mitt Israel dit jag kunde fly när jag inte längre orkade. Aldrig har jag tvekat om var min lojalitet skulle ligga om de kom i konflikt; Sverige har haft allt att lära av Kyrkan, men intet att erbjuda.
Fast Kyrkan är ju inte bara det rena utflödet av Den Helige Ande utan samtidigt ett termitangripet kråkslott som sedan årtusenden byggts ut, lappats och lagats av stundom rätt fumliga hantverkare. Jag tror att ett av de största problemen idag är Kyrkans sekretess- och slutenhetskultur. Utan nedtystningsaktioner hade pedofilövergreppen förblivit ohyggligheter begångna av individer, men inte anfrätt Kyrkan i sin helhet. Skandaler, maktkamper och förskingringar (från Kurian ner till små fromma föreningar) har ständigt gynnats av neddragna gardiner.
Det finns en förståelig rädsla att folk ska tappa tron om det sipprar ut något negativt. Men varje krishanterare vet att en skandal man själv avslöjar inte är närmelsevis så illa som den som göms men ändå blir känd. Det bästa är att ens försyndelser hängs ut i ljuset; där spricker de som troll. Journalistiken är livsnödvändig för en rättstats överlevnad, och kloka organisationer inser nyttan av transpararens.
Och så min positiva tanke: Här har faktiskt Sverige något att erbjuda. En svensk tjänsteman som läckt uppgifter till pressen hade inte riskerat fängelse. Tvärtom hade det varit förbjudet att efterforska vem som använt sin meddelarfrihet. Det är besynnerligt, men underbart, att offentlighetsprincipen kunnat växa till i vår stelfrusna mylla – och det är min tro att det är just denna klenod Kyrkan för tillfället skulle behöva. Byggd med oss syndare som timmer kommer det alltid uppstå röta. Med offentlighetsprincip och meddelarfrihet, öppenhet och transparens, skulle rötan sällan hinna spridas. Så om Sverige har myriader att lära av Kyrkan har även hon en sak att lära av Sverige. Och det räcker för att jag även ska kunna se på mitt nordiska hemland med en gnutta stolthet.
EDWARDKRÖNIKADet finns teman som inte riktigt räcker till en krönika, men som ligger där och skaver år efter år. Saker som ingen annan verkar ha satt fokus på, så här kommer de: ”Fem synnerligen disparata saker som gör mig upprörd”.
Sprit som rysk roulette Av någon anledning har spritdrycker undantag från att behöva sätta ut ingredienser och näringsvärden. Det som anses självklart i alla andra sammanhang: att en allergiker inte ska falla död ner för att en produkt innehåller den ört, nöt eller frukt personen inte tål, en diabetiker ska kunna se att halten sockerarter ligger under 5 % eller en vegan att födoämnet inte innehåller animaliska tillsatser gäller allt vi intar – utom sprit. Varför alkoholhaltiga drycker är fråntagna denna regel, och varför det inte pågår någon debatt i frågan, är ett mysterium. Ändra!
Ojämlikt incitament Ja, det finns strukturer som gör att kvinnor tar ut mer föräldraledigt än män, men det hela styrs också mycket av att det blir en stor ekonomisk förlust om den som tjänar mest (ofta fadern) tar ledigt. Jag har en massa vänner som velat dela lika på ledigheten, men inte haft råd. Varför kan man inte sätta en matematiker på att konstruera en modell där bådas inkomster vägs in, samt effekterna av respektives ledighet, så att det i alla familjer blir ekonomiskt indifferent vem som tar ut ledigheten. Vips, så är föräldraledighet ingen plånboksfråga och fler skulle dela lika. Vill man sedan ytterligare öka likheten får man använda politiska styrmedel, men detta vore en självklar start!
Samtalsdödare Det finns säkert de som besöker ett etablissemang för att de gillar att praktisera amatörpantomim, bara vill bli fulla eller önskar fly ensamheten utan att behöva tilltalas. Vi andra vill tala med varandra, umgås, konversera, kommunicera, debattera, skvallra, lära känna någon eller kanske lösa all världens problem. Då behöver man minst en vän, ett bord, varsin stol, någonting att äta, någonting att dricka – och möjlighet att använda mänsklighetens mest fantastiska verktyg: språket. Varför då stänga av detta verktyg med hög musik? En del påstår att det är för att gästerna ska dricka mer – men man konsumerar väl minst lika mycket under en animerad diskussion fylld av glada skålar. Snälla krögare, stäng av!
Heliga källor Sverige är fullt av heliga källor. En del var kultplatser redan under asatiden och övertogs av kristendomen; andra uppstod i samband med kristna martyrier. De flesta finns kvar – men är avstängda. När jag vill dricka heligt vatten får jag åka till Lourdes, fastän jag passerar Trefaldighetskällan i Lill-Jansskogen dagligen. Ända in på 1900-talet drack man brunn där och höll folkfest på trefaldighetsdagen. Det må vara en extremt smal fråga, men varför inte låta oss troende få tillgång till vattnet? Kulturhistoriskt finns det också skäl för det.
Hej Lars! Sverige har en tradition av att man sätter förnamnen i den ordning de låter vackrast. Jag är t.ex. döpt till Lars Edward Blom. Förr i tiden stod tilltalsnamnet alltid understruket eller i versaler i pass, på patientbrickor etc. Men av någon bisarr anledning har detta ändrats. När jag och min hustru Gunilla besöker en vårdmottagning blir vi numera alltid uppropade som ”Lars och Agnes”. Denna svenska namnsed är redan hotad på grund av internationalisering (bl.a. uppstår besvär vid köp av flygbiljetter). Men att man i Sverige ytterligare ställer till det är förfärligt. Ansvariga politiker och tjänstemän, gör om – gör rätt! Nu! Hur svårt kan det vara att stryka under eller fetstila tilltalsnamnet?
Edward Blom
P S Denna krönika publicerades alltså i magasinet Fokus den 28 april 2017, med rubriken ”Rysk roulette i regelboken”. Fokus-prenumeranter kan läsa den här. Håller ni med? Är det fortfarande (2025) så att förstanamnen tar över tilltalsnamnen i väntsalsuppropen? Har allmänheten de senaste åren börjat dricka brunn på Trefaldighetsdagen? Är ljudvolymen fortfarande för hög på restaurangerna? Kommentera gärna!
Senaste kommentarerna