Nu är säsongen för uteserveringar äntligen här, men det är inte helt självklart att Edward Blom och Mats Ryd installerar sig på dem … Lyssna på veckans poddavsnitt, så får ni del av deras argument för och emot uteserveringssittande. (En av dem kommer nästan ut som misantrop i sammanhanget!)
Cocktailbarerna står också inför en renässans, men ”födelse” är kanske ett bättre ord än ”pånyttfödelse” eftersom sådana knappt funnits i Sverige tidigare. Åtminstone inte utanför något restaurangkomplex.Edward djupdyker i huruvida vinglas bör hållas i foten, stjälken eller själva kupan, och konstaterar att det inte är helt lätt att besvara vad som är rätt eller fel. Mats konstaterar att det finns en likhet mellan de som flugit Viggen-plan och dem som nördar ner sig i viner (eller i segling). Dessutom bjuder han på sina bästa tips från franska Atlantkustens Arcachon – och Edward deklamerar poesi av romantikern Stagnelius.
Bli en av poddens prenumeranter, som ”livsnjutare”, ”gourmet” eller ”gourmand”! Allt om prenumerationer och presentkort finns på Under Produktions hemsida: https://underproduktion.se/edwardblomssmorgasbord
Archive | Vin
Poddepisod 153: Glad påskpodd med punktliga påskliljor
Delikatesser Kulturhistoria Mat och dryck Podden Edward Bloms smörgåsbord Resor Traditioner VinPåskeldar, påsksmällare, påskgubbar och påskägg – i detta påskpoddsavsnitt berättar Edward Blom om påskens kulturhistoria, och konstaterar att hans påskliljor som vanligt är punktliga i rabatterna (trots att påskhelgen skiftar datum). Vad är skillnaden mellan fastlagsris och påskris, och hur har synen på långfredagen förändrats? Här får vi bakgrunden till påskens alla traditioner.
Mats Ryd – som nyligen besökt Aten – hyllar än en gång Grekland! Såväl den antika kulturen, då Aten blev demokratins vagga som den samtida kulturen med god mat och alltmer sofistikerade viner. Druvorna som nämns är assyrtiko och xinomavro – men så har Mats även druckit ett grekiskt vin som var så gott att han håller dess namn hemligt!
Körsbärslikör och möjligen hemgjord nyponsoppa lockar de glada gastronomerna, nu när säsongen för körsbärsblommor och nyponrosor närmar sig; dock kan de konstatera att ”det cirkulära samhället” ännu inte har nått lodjursjakten. Apropå jakt får vi veta vilket vilda djur som ger upphov till en produkt som kan användas för såväl skrämsel som matlagning!
Förra avsnittet (152) handlade om påskens alla härliga maträtter och drycker, lyssna gärna även på det för inspiration inför helgens påskbord. Som prenumerant får du tillgång till alla gamla avsnitt i arkivet, inklusive forna tiders påskpodd. Och varför inte ge bort en poddprenumeration i påskägget?! Läs mer här: https://underproduktion.se/edwardblomssmorgasbord
Poddepisod 152: Allt ni behöver veta om påskbordets läckerheter
Edward Bloms högtidssnaps Kulturhistoria Mat och dryck Öl Podden Edward Bloms smörgåsbord Traditioner VinInför den stundande påskhelgen – en dryg vecka i förväg – frossar gastronomerna Mats Ryd och Edward Blom lite på förhand i fantasin om alla härliga maträttsfavoriter på påskbordet: lamm, lax, sill, äggrätter och mycket annat.
Mats tipsar om Sans rival som den godaste påsktårtan och Edward berättar om sina speciella påsktraditioner. Ska man dricka påsköl eller påskvin? Tja, varför inte både–och – och kanske allra helst riesling– respektive beaujolaisviner, vilket Edward respektive Mats gärna tipsar om.
Men dessförinnan sörjer de tu att Stockholms saluhallar utarmas, när deras färskvarudiskar med fisk, skaldjur och kött tvingas stänga, och slår ett slag för stadens småbutiker.
Edward berättar om varför alla borde äga en portvinstång eller åtminstone en sparristång, och vi får veta allt vi inte visste att vi ville veta om dessa tänger!
Vad kan man äta i biblioteket? undrar en lyssnare, och Edward bistår med kunskap om vad som passar att inmundiga bland ens inkunabler och läderfåtöljer. Dessutom diskuterar han japansk blankvers och deklamerar några strofer ur Osterspaziergang av Goethe inför påsken.
Varför inte ge bort en prenumeration på ”Edward Bloms smörgåsbord” i påskägget?! Läs mer om prenumerationer och presentkort här: https://underproduktion.se/edwardblomssmorgasbord
Edwardkrönika: ”Mat- och dryckesminnen från USA”
Alla blogginlägg Allting gott och alldeles för mycket Delikatesser Edward i New York Edwards egna artiklar Kulturhistoria Mat och dryck Resor Restauranger Vardagsliv VinJag hade aldrig varit i USA förrän 2009. Naturligtvis visste jag att det där fanns dyra stjärnrestauranger i storstäderna, att de grillade bra kött här och där, och att det gjordes en del okej viner i Kalifornien. Men USA ur en kulinarisk synvinkel var för mig ändå främst landet som skapat svampiga Big Mac:s, kycklingbitar friterade till oigenkännlighet, glasyrtäckta ringmunkar, sötsliskig ketchup, spraygrädde, plastförpackade ostskivor och liknande vidrigheter.
Min överraskning var total när jag äntligen kom dit. Naturligtvis fanns allt det usla att tillgå precis överallt, men utbudet av läckerheter var minst lika stort. I varje gathörn i New York fanns diners där man kunde få en redig ägg och bacon till frukost, steakhousen var förträffliga, bbq:n underbar, de gratinerade ostronen och musselsoppan på Grand Central Station fick mig att gråta av lycka – och New York är verkligen cocktailarnas huvudstad.
I Colorado blev det buffelburgare och ”Rocky mountain oysters” (skivade, friterade buffeltestiklar) vilka jag sköljde ner med ett blåbärsöl från ett lokalt mikrobryggeri – i San Francisco utmärkta skaldjur och i Napa Valley fick jag tag i en fantastisk flaska amerikansk madeira som avnjöts medan vi spelade ett egenpåhittat bouleliknande spel där målet var att komma så nära en jordgubbe som möjligt med en tom vinflaska. Förutom alla de utländska specialiteterna: som turkisk lammhjärna, kubansk höna, mexikanska chilibiffar …
Bara ett år senare träffade jag Gunilla (min nuvarande hustru) som bodde i Harlem sedan tio år, och snart fann jag mig inflyttad i hennes lägenhet. Vår närmaste alkoholbutik var av det tuffare slaget: alla flaskor och anställda bakom skottsäkert glas. Man fick skrika beställningen genom ett litet hål eller peka på flaskorna man ville åt, och sedan få ut den genom en snurra som i en gammeldags bankkassa. Att diskutera menyer och vinval var det inte tal om. Men, det hade skett en enorm gentrifiering i Harlem de senaste åren och bara några kvarter åt andra hållet fanns en urtjusig vinbutik med provsmakning, rådgivning – och särskild märkning för om viner var ekologiska eller skapade av kvinnliga eller svarta vinmakare.
Även billiga ställen kunde förvåna med sitt utbud. Att barnfamiljerna från Bronx åkte ut till City Island och drack billig friterad mat och cocktails ur plastmuggar var knappast konstigt – men att den friterade maten bestod av välsmakande bläckfiskar, musslor, ostron och grodlår! Andra överraskningar var de fina, varma grisfötterna hos krigsveteranernas klubb på 132:a Gatan i Harlem. Och att en av de godaste och mest prisvärda biffar jag ätit var på en gudsförgäten plats i Alabama vid namn Smokey Hollow (”rökiga hålan”). Den restaurangen var dock på tok för frikyrklig för att servera alkohol. Man kan inte få allt för en handfull dollar.
av: Edward Blom
Krönikan publicerades på sajten Vinsider 2016: https://www.vinsider.se/vin/mina-matminnen-fran-usa-edward-blom
Poddepisod 100: ”Jubileumsnostalgi – podden fyller 100 episoder!”
Advent, Lucia och jul Alkoholpolitik Alla blogginlägg av Gunilla Kinn Delikatesser Fester Kulturhistoria Mat och dryck Mina tv- och radioprogram Öl Podden Edward Bloms smörgåsbord Presenttips Restauranger Traditioner TV och radio Tyskland VinLyssna här: https://play.acast.com/s/edwardblom/100.jubileumsnostalgi-poddenfyller100episoder-
Presentationstext:
Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det en bemärkelsedag för podden! Gastronomerna Edward Blom och Mats Ryd firar att ”Edward Bloms smörgåsbord” fyller 100 episoder med varsitt glas champagne. De slår fast att champagne är betydligt bättre än blodiglar, särskilt gäller detta diabetiker.
Denna jubileumspodd innehåller en finfin dos av kulturhistoria, njutningsexcesser och lyssnarfrågor, precis som vanligt – men framför allt är den uppbyggd på tio typiska klipp från poddens tre år långa historia.
Här får ni återuppleva oförglömliga anekdoter och utläggningar, som när Mats berättar om Toast Skagen-, ostron- och vinexcesser, och när Edward utgjuter sig över att han av varumärkestalibaner förväntas säga Västerbottensost – och givetvis dyker älghjärnan upp! Mats upprepar poddens allra första lyssnarfråga till Edward, som spår att det som den handlar om – nämligen knypplade mellanlägg – blir Årets julklapp 2021.
Förutom själva ljudklippen bjuds lyssnarna på ”bakom scenen”-anekdoter och på poddmakarnas resonemang kring vad som hänt under poddens tid som livsnjutarnas klart lysande stjärna på mediehimlen. ”Mötet mellan oss är skapandet av podden”, slår Mats fast, och Edward förklarar att podden är en form av mukbang som han ägnade sig åt på TV redan under millenniets första decennium.
Edward berättar även vilken divig primadonna han kan förvandlas till inför ett uppträdande, och Mats avslöjar att han drömmer om att återfödas som drag-queen. De tu återkallar angenäma (glögg och champagne) och inte fullt så angenäma (havremjölk med rapsolja som växer i munnen) minnen av dryckesprovningar, och spekulerar kring varför det inte är lika coolt att vara stjärngosse som det var 1896. Edward berättar om stjärngossarnas och Luciatågens kulturhistoria, och om deras ursprung med ungdomliga skådespel i olika gårdar.
Så drömmer Edward om att åter få en egen TV-serie, men har åtminstone fått en ny och kanske lite oväntad karriär som statist i en hårdrocksvideo. Han berättar om vad han heter på tyska, och talar om den atomism som julfirandet håller på att utvecklas till samt utvecklar begreppet ”julmånad” från förra episodens diskussion (och slår fast att ett ”julkvartal” borde vara från december till februari och ingenting annat).
Apropå Lucia kommer Mats in på spansk och persisk saffran, saffransförgiftning, saffranssprit och fiskgrytor, och av bara farten även på chili och Aleppopeppar (!). Edward spår än en gång starkvinernas renässans (kanske kan det hamna på en framtida bingobricka?) och får ge julklappstips ur sin egen fatabur.
P S Här är champagnen som Edward respektive Mats drack under sändningen, för er som brukar undra över namn och stavning (artikelnumret syftar på Systembolagets dito):
2739 Vve Fourny & Fils, Blanc de Blancs Brut Premier Cru
75308 Laurent-Perrier, Millésimé Brut
Här är de prisvärda champagnesorterna som Mats tipsade om senare:
7553 Palmer, Blanc de Blancs
7686 André Clouet, Grande Réserve
7602 Louis Roederer, Brut Premier
… och här är stjärngossarna utanför Blekingestugan på Skansen:
https://digitaltmuseum.org/011013835779/stjarngossar-utanfor-blekingestugan-skansen/media?slide=0
Poddepisod 97: ”Trubaduretikett, Pokémoner och plumpudding”
Advent, Lucia och jul av Gunilla Kinn Bebisar och barn Delikatesser Etikettips Fester Kulturhistoria Mat och dryck Musik Podden Edward Bloms smörgåsbord Resor Restauranger Traditioner Tyskland Vardagsliv VinLyssna på podden här: Episod 97 Trubaduretikett, pokémoner och plumpudding
Senhösten är här, med allt vad det innebär av mörker och lerklafs i dessa ”inte jätteroliga tider”. Edward Blom berättar om hur han motionerar, och funderar på om inte nästa steg i motionsprogrammet skulle kunna vara gyttjebrottning – vilket får Mats Ryd att minnas ett regnigt och gropigt Roskildefestivalen, vilket i sin tur får Edward att minnas när han som barn grävde sin egen sandpool.
Pokémoner som ser ut som mjukglass är nästa samtalsämne, och dagens första lyssnarfråga får de båda gastronomerna att än en gång gå loss på ett av sina favoritämnen: animaliska fetter. Det börjar nämligen redan bli dags att förbereda julens plumpudding (om man inte föredrar en Weihnachtsstollen). Med andra ord får ni veta allt som är värt att veta om njurtalg, shredded suet, beef dripping, krögarsmör och konjakssmör.
Mats har nyligen ätit på Frantzén för kanske sjunde (!) gången och suktar Edward med sina berättelser om löjroms-, ål- och fläskrätter, medan Edward fått ägna sig åt sina 50-årsdelikatesser och frystömning. Tillsammans funderar de på om det borde generera förmånsbeskattning om man får låna några hyllor i sin företagsfrys vid avfrostning, och båda längtar efter dekadenta långluncher.
Får man som gäst spela gitarr på fester? undrar en lyssnare, vilket föranleder en lång utläggning om festetikett för amatörtrubadurer från Edwards sida. Mats avslöjar sitt förflutna som strandraggare på en mexikansk surf- och badort (Puerto Escondido) och på något underligt vis kommer de in på den ende person som kanske är mer neurotisk än Edward: skådespelaren Ulf Brunnberg. Här lanseras också en teori om kronologin i hur denne introducerade hoppsa-hoppsa-steget i svensk filmkonst i början av 1980-talet.
Sedan kommer – apropå ännu en lyssnarfråga – massor av tips på vardagsräddare i nöden. Det vill säga: maträtter som går hyfsat snabbt att laga till såsom salsiccia eller annan god korv, shakshuka, pytt-i-panna eller lyxig bikini. Tips på hur man kan involvera sin tryckkokare eller mikrovågsugnen kommer också!
Avslutningsvis deklamerar Edward ”Vinterorgel” av Erik Axel Karlfeldt.
P S Till er som undrar om varumärken: Mats talade bland annat om https://www.britishcornershop.co.uk/atora-shredded-suet och delikatesser från spanska Ortiz.
Skriv till oss! Adressen till redaktionen är: podden@edwardblom.se
Sponsra oss! Läs mer: https://www.patreon.com/join/edwardblom
Poddepisod 95: ”Så roligt ska vi visst ha det!”
Alkoholpolitik Arkiv och historia av Gunilla Kinn Delikatesser Edwards böcker Edwards egna artiklar Etikettips Fester Kulturhistoria Mat och dryck Näringsliv Öl Podden Edward Bloms smörgåsbord Politik Presenttips Restauranger Traditioner Vardagsliv VinAvsnittet läggs upp här (senare under dagen): https://play.acast.com/s/edwardblom
Poddepisod 94: ”Matlagning djupt inne i skogen, Teletubbies och gäss som fastnar i ugnen”
av Gunilla Kinn Delikatesser Fester Kulturhistoria Mat och dryck Natur Öl Podden Edward Bloms smörgåsbord Presenttips Traditioner Vardagsliv VinGastronomerna Edward Blom och Mats Ryd möts digitalt för ett poddsamtal som faktiskt nästan är – tro det eller ej – mer naturlyriskt än alkoholromantiskt.
Pilgrimsvandring med bergsprängare och älgjakt med matlagningsutensilier är Edwards respektive Mats’ sätt att komma ut i naturen, med eller utan tidiga morgnar. Edward imiterar ”Naturmorgon” och Mats ”Teletubbies”, men framför allt talar de vällustigt om hur god mat som tillagas i det fria blir – exempelvis stekt fläsk med potatis från en kolbullspanna, glögg i termosen eller kanske popcorn i skogen. Lyssnarna uppmuntras att skicka in sina favorittips för att laga och äta mat ute i naturen!
Mats får oss alla att längta till skogen genom att tala om tjärdoft och solljus som silas mellan trädkronorna, medan Edward rapporterar att det går alldeles utmärkt att prova öl och ha Oktoberfest via nätet.
Mårten Gås är en gammal favorit som dyker upp i podden varje år så här års, så även nu – Edward berättar såväl missödesanekdoter som firandets kulturhistoria. Mats förklarar att han nyligen bytt från induktions- till gasspis – för att slippa ”spela TV-spel” och istället få slamra med gjutjärn när han står vid spisen, och Edward har förslag för hur studentlivet i Uppsala skulle kunna Coronasäkras.
P S
• Studio Ettinslaget om vegoburgare och annat matfusk som Edward fick göra en poddinspelningspaus för att vara med i finns här: https://sverigesradio.se/artikel/7581939
• Skriv gärna till poddredaktionen! podden@edwardblom.se
• Sponsra gärna våra produktionskostnader! https://www.patreon.com/join/edwardblom
Poddepisod 93: ”Edward – 50 år”
av Gunilla Kinn Bebisar och barn Betraktelser Delikatesser Fester Kulturhistoria Mat och dryck Musik Podden Edward Bloms smörgåsbord Presenttips Traditioner Tyskland Vardagsliv Vinhttps://play.acast.com/s/edwardblom/93.edward-50ar
Plötsligt står Edward Blom allra överst på ålderstrappan, ser ut över allt och står möjligen på topp. Nästan hela episodens samtal ägnas denna gång självaste födelsedagsbarnet! Edward, som medger att han har en narcissistisk ådra, berättar hur det känns att fylla så många år och njuter av att han, för en gångs skull, får tala till punkt och bre ut sig.
Med ett glas tyskt predikatsvin i handen berättar Edward för sin gastronomkollega Mats Ryd om stora delar av sitt liv: hur han plockade jordgubbar och drack upp öl för förtjänsten på den engelska landsbygden, vilken epok han skulle vilja dimpa ner i och i vilket land han helst skulle vilja leva.
Mats flikar in med ett entusiastiskt tips om en TV-dokumentär om dansbandskulturens historia och föreslår bandet ”Edward Blomz” – varpå Edward kommer in på musik han lyssnat och inte lyssnat på under sin barndom, om hur vemodig han som barn blev av musik i moll och om hur blyg han var som student.
Med ett stänk av vemod talar Edward om sin studenttid, om vad han lärt sig under de 30 år som gått sedan han var 20 och vad han skulle vilja förmedla till sig själv som yngling. Vidare berättar hur han helst skulle vilja fira sin 50-årsdag, om omständigheterna och ekonomin vore annorlunda. Han blickar tillbaka på sitt liv och sin karriär, och fram mot kommande tio år och 60-årsdagen.
Självklart får lyssnarna även några dryckestips, exempelvis på bourgognevinet Santenay (Louis Jadot 2014, 77493) från Mats som varit på ”en magnifik bourgogneprovning” och hur man kan njuta mer av mindre vin.
P S Skriv gärna till poddredaktionen! Adressen är: podden@edwardblom.se
Poddepisod 92: ”Het chili, nördigt naturvin och inlagd gädda”
Asiatiskt av Gunilla Kinn Delikatesser Kulturhistoria Litteratur och teater Lyrics Mat och dryck Öl Podden Edward Bloms smörgåsbord Presenttips Religion/teologi Restauranger Vinhttps://play.acast.com/s/edwardblom/92.hetchili-nordigtnaturvinochinlagdgadda
Årets Nobelpristagare i litteratur Louise Glück inspirerar till ett samtal om fri vers, hexameter och allitteration, och en lyssnarfråga ger upphov till en intressant diskussion om vilka slags fiskar man kan lägga in (förutom sill).
Vilka drycker passar till stark och kryddad mat? Innan den frågan får sina initierade svar ger Edward den historiska bakgrunden till kryddstark och chililaddad mat från Latinamerika, Asien och Europa. Mats talar apropå chilifrukter om Scoville-värden, och Edward berättar att korvar var välkryddade även i Sverige på 1800-talet. Tillsammans noterar de att de växte upp under en era, nämligen 1970-talet, då maten var ovanligt mesig och indonesisk ”bami goreng” var snudd på det enda exotiska man kunde äta. Efter den historiska inramningen rekommenderar Mats och Edward rentav mjölk och ayran, men även diverse alkoholhaltiga drycker, till starkare maträtter. Mats ger den vetenskapliga förklaringen till varför man inte ska dricka vatten, och Edward dömer ut alla som försöker verka macho genom att äta riktigt starka chilifrukter.
P S Några titlar och namn kan vara svåra att uppfatta. Verket som Edward talade om i episodens inledning heter ”Boken för dig som en dag ska dö” och är skriven av Philip de Croy.
Restaurangen som Mats talar sig varm för heter ”Tjabba Thai” och ligger på Wallingatan i Stockholm, och naturvinsbaren de båda gästat heter ”Tyge och Sessil” och ligger på Brahegatan i samma stad.
Maila oss gärna! podden@edwardblom.se
Och sponsra oss ännu hellre! Mer information: www.patreon.com/join/edwardblom
Senaste kommentarerna